Proměnná – je pojmenované místo kdesi v paměti počítače. Do proměnných lze vkládat hodnoty pomocí příkazu přiřazovacího, načítat do nich hodnotu z klávesnice, měnit jejich obsah v průběhu programu a vypisovat je na monitor.
Konstanta se podobá proměnné, ale její hodnotu nelze za běhu programu změnit.
Datový typ určuje hodnoty, které proměnná může obsahovat a operace, které s ní mohou být prováděny. Definuje velikost místa v paměti a způsob uložení informací. Před použitím v programu musí být každá proměnná deklarována a inicializována (musí jí být přiřazena hodnota). Deklarace proměnné se vždy skládá ze dvou částí: z typu proměnné a jejího jména. Umístění deklarace proměnné, tj. místo kde se deklarace vyskytuje v kódu programu, určuje oblast platnosti proměnné.
int X;
vyhraď v paměti prostor pro 32-bitovou celočíselnou proměnnou a označ ho X
X = 20;
na místo v paměti pojmenované X ulož hodnotu 20
X = X + 10;
zjisti hodnotu uloženou v paměti na místě označeném X, tuto hodnotu zvyš o 10 a tuto navýšenou hodnotu ulož zpátky na místo v paměti označeném X