ccpp:cykly

Často potřebujeme, aby program prováděl určitou činnost opakovaně - obecně tento postup můžeme nazvat iterace. Cyklus je jedna z nejjednoduších forem iterace, kdy definujeme specifickou podmínku na začátku nebo konci příkazu/bloku příkazů, které chceme opakovat, dokud je tato podmínka platná (true). Pokud je podmínka vyhodnocena jako neplatná (false), program pokračuje dalšími příkazy následujícími po cyklu. Pokud předem víme, kolikrát má cyklus proběhnout, nebo poutřebujeme partikulární proměnnou určijící jednotlivé iterace cyklu, můžeme použít tzv. cyklus s řídící proměnnou.

V souhrnu tedy existují 3 druhy cyklů:

Obecně jsou všechny druhy uvedených cyklu vzájemně zaměnitelné, volba nejvhodnějšího záleží na kontextu dané úlohy.

Tělo cyklu while i cyklu for nemusí proběhnout ani jednou. Tělo cyklu do while vždy musí proběhnout minimálně jednou.

Babička před vás postaví mísu buchet s tím, že

  • Cyklus for - si máte vzít 4 buchty.
  • Cyklus while - můžete jíst, dokud je co. (Pokud si budete hrát s mobilem, může se stát, že všechny buchty sní bratr).
  • Cyklus do while - máte jíst, dokud nebude mísa prázdná (bratr si hraje s mobilem a nejí).
  • ccpp/cykly.txt
  • Poslední úprava: 2021/05/24 11:04
  • autor: bures