**Proměnná** – je pojmenované místo kdesi v paměti počítače. Do proměnných lze vkládat hodnoty pomocí příkazu přiřazovacího, načítat do nich hodnotu z klávesnice, měnit jejich obsah v průběhu programu a vypisovat je na monitor. **Konstanta** se podobá proměnné, ale její hodnotu nelze za běhu programu změnit. **Datový typ** určuje hodnoty, které proměnná může obsahovat a operace, které s ní mohou být prováděny. Definuje velikost místa v paměti a způsob uložení informací. Před použitím v programu musí být každá proměnná deklarována a inicializována (musí jí být přiřazena hodnota). Deklarace proměnné se vždy skládá ze dvou částí: z typu proměnné a jejího jména. Umístění deklarace proměnné, tj. místo kde se deklarace vyskytuje v kódu programu, určuje oblast platnosti proměnné. **int X;** vyhraď v paměti prostor pro 32-bitovou celočíselnou proměnnou a označ ho X **X = 20;** na místo v paměti pojmenované X ulož hodnotu 20 **X = X + 10;** zjisti hodnotu uloženou v paměti na místě označeném X, tuto hodnotu zvyš o 10 a tuto navýšenou hodnotu ulož zpátky na místo v paměti označeném X